Overslaan en naar de inhoud gaan

Productinformatie is belangrijk voor de klant 

Volledige productdata is belangrijk voor omnichannel succes. Groothandels die altijd en via alle kanalen volledige en betrouwbare productdata tonen, dát is waar online shoppers voor kiezen. De klant en de consument verkrijgt zo de correcte informatie die hem in staat stelt om vol vertrouwen te kiezen voor het product dat het beste bij zijn wensen past.

Hoe helpt een PIM-systeem je hierbij? 

Een Product Informatie Management systeem geeft je organisatie de mogelijkheid om alle data die te maken heeft met producten centraal op te slaan en te beheren. Dit heeft tot voordeel dat er een 360° beeld op data verkregen wordt, waardoor er goed gezien kan worden welke informatie er mist. In een flexibel PIM-systeem kunnen veel verschillende typen data centraal bewaard en gemuteerd worden, zoals onder andere HTML webteksten, afbeeldingen, productvideo’s, prijzen en kleuren. 

Een PIM-systeem is gekoppeld aan andere systemen binnen of buiten je organisatie, zoals bijvoorbeeld het Enterprise Resource Planning (ERP) systeem, het Content Management Systeem (CMS) van je website en wellicht ook het Point of Sale (POS) systeem van een fysieke balie/outlet. De data wordt overzichtelijk verzameld en efficiënt beheerd in het PIM-systeem en wordt daarna automatisch gedeeld met de omliggende systemen en externe partners, zoals online marktplaatsen. Het PIM-systeem is op die manier leidend voor je andere systemen, waardoor er slechts op één locatie wijzigingen doorgevoerd hoeven te worden en de kans op fouten geminimaliseerd wordt. 

Welk PIM-systeem past bij jouw organisatie? 

Een PIM-systeem moet passen bij jouw organisatie. Het heeft geen zin om te kiezen voor een systeem waarbij er omwegen ingebouwd moeten worden om de data zo weer te geven als jij dat wilt. Zorg daarom dat de interne wensen van te voren geïnventariseerd zijn en bekijk daarna goed of het systeem past bij de wensen. Het is ook goed om te beseffen dat ERP, CRM en POS systemen afgestemd zijn op hun doel en daardoor begrensde mogelijkheden in het gebruik hebben, waardoor deze geen alternatief voor een PIM-systeem zijn. Een flexibel PIM-systeem helpt je om tijd te besparen, efficiënt je data te beheren en je concurrentiepositie te verbeteren. 

Voordelen van een Product Informatie Management systeem 

  • Alle productinformatie staat centraal en is bereikbaar voor elke bevoegde gebruiker.
  • Structuur in je data en een 360° view op je data.
  • Databeheer zonder veel inspanning en verminderde datarisico’s.
  • Verbeter je concurrentiepositie en verkort je verkoopcyclus.
  • Efficiënt data delen met interne en externe partners, zoals online marktplaatsen.

Heb je een PIM-systeem nodig?

In hoeverre zijn de processen rondom productinformatie binnen jouw organisatie ingericht en geoptimaliseerd? Is er sprake van een “productdata-choas”? Doe de PIM-test en ontdek of het voor de organisatie raadzaam is om een PIM-systeem te overwegen. De infographic voor de test kun je onder deze blog downloaden.

Lees ook de whitepaper die meer informatie geeft over het onderzoek uit 2015/2016 van Qhuba ‘Product Information Management in de praktijk’, die onder andere laat zien dat uitgebreide, volledige en actuele productdata de voornaamste reden is om data centraal te beheren. In de whitepaper ook een beter leesbaar beeld van de PIM-test.

Downloads

Whitepaper - het PIM-onderzoek en PIM-test
Registreer nu gratis om documenten te downloaden

Reacties

Login of registreer om te reageren