Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwsberichten, niet gerelateerd aan Corona, vallen momenteel van de radar. Begrijpelijk, we hebben alle aandacht voor de gezondheid van familie, vrienden, collega’s, en de uitdaging om privé en zakelijk alles draaiende te houden. Alle zeilen worden bijgezet.

Het is wel jammer aangezien hierdoor mooie successen die de afgelopen weken zijn bereikt tussen wal en schip vallen. Zoals de lancering van twee nieuwe sfeervolle webshops. Een gloednieuwe B2B-webshop van Ter Steege uit Rijssen en de nieuwe B2C-webshop van Rivièra Maison uit Amsterdam.

Zoek je in al het ‘coronageweld’ naar balans en meer afwisseling? Lees dan hoe we in een gezamenlijke inspanning met deze groothandelsklant en de websitebouwers tot dit mooie resultaat zijn gekomen en neem uiteraard eens een kijkje.

Magento 2 platform

Voor Wholesale Consulting begon het werk eind 2019. Voor ons de eerste keer om twee volledige Magento 2 integraties met Unit4 Wholesale (ERP) en Beeyond (PIM) te realiseren.

Beide projecten hadden duidelijke verschillen. Zo hadden we te maken met twee verschillende Magento websiteontwikkelaars en koos de ene klant voor de Magento 2 Commerce Edition (voorheen Enterprise) en de andere voor de Magento 2 Open Source Edition (voorheen Community).

Daarnaast was er ook sprake van twee verschillende verkoopkanalen; aan de ene kant een consumenten (B2C) webshop en aan de andere kant een business-to-business (B2B) webshop. En dat geeft uiteraard verschillen in de integratie rondom debiteur- en verkooporderafhandeling, de werking van prijsmechanismes en de order- en logistieke afhandeling naar het ERP en achterliggende processen.

Ondanks deze aanwezige verschillen is het ons gezamenlijk goed gelukt om in beide projecten een eenduidige regie te voeren en telkens helderheid te verschaffen wat bepaalde data in het totale proces betekende en te zorgen voor de functionele inpassingen naar de backoffice.

Het datafundament met de Beeyond PIM-oplossing

E-commerce integratieprojecten kenmerken zich door de inspanning die geleverd moet worden om de datakwaliteit op het juiste niveau te brengen. Het goed definiëren, verrijken en opschonen van data is dan onontbeerlijk. Teven dient vanuit dat model nog de juiste mapping in de data gemaakt worden.

Beide handelsorganisaties hadden al gekozen voor de Beeyond PIM-oplossing om het beheerproces van artikeldata te automatiseren en de datakwaliteit en -beschikbaarheid op een hoger niveau te krijgen. Lees ook deze twee Beeyond referentiecases: Rivièra Maison en Ter Steege. Dit gold mede voor de visuele content die moet helpen de gewenste sfeer, vertrouwen en professionaliteit in de online omgeving te creëren, en klanten met een brede set aan artikelkenmerken te helpen het juiste te vinden.

Cement tussen de stenen met Dovetail integratieplatform

Het integratieplatform Dovetail is de verbindingsofficier in het geheel. Tussen zowel de Magento 2 omgeving en Unit4 Wholesale als ook de Beeyond PIM-omgeving. Dovetail is de flexibele schil in het applicatielandschap die het transport regelt, de mapping verzorgt en waar op een slimme wijze wordt gezorgd dat databestanden worden verrijkt en juist geformatteerd tot een volledige set, die het andere systeem goed kan verwerken.

Ook vormt Dovetail in een van de twee projecten het platform waarop via ChannelEngine nieuwe marktplatformen kunnen worden gevoed en waar verkooporders terugstromen. Daarmee zorgt het integratieplatform tevens voor het ontginnen van nieuwe digitale verkoopkanalen en de aanwezigheid op portalen waar veel consumenten 'winkelen'.

Het belang voor deze digitale ontwikkelingen zijn groter geworden, zeker in deze crisistijd waar er een versnelde transitie naar online verkoop plaatsvindt en de pakketdiensten overuren draaien.

Complete integratie op de verschillende e-commerce processen

Belang van regievoering

Dit soort trajecten worden vaak aangevlogen als vooral een technisch kunstje. Groothandelsorganisatie voeren deze projecten niet regelmatig en varen op de kennis en kunde van de webshopontwikkelaars die de (API)-technieken goed kent.

Webshopontwikkelaars bezitten alleen onvoldoende kennis en ervaring over de specifieke inrichting van het ERP-systeem en wat een technische integratie nu precies aan de andere kant aanvuurt. Bij de groothandel ontbeert ook vaak de diepgaande kennis om bepaalde keuzes op waarde te schatten.

De uitdaging, naast een juist werkende techniek, zit in een goede functionele afstemming en definitie van de data zodat de processen over en weer correct worden aangestuurd. Zo kunnen er goede inrichtingskeuze gemaakt worden en zijn de eventuele implicaties op voorhand bekend.

Connectiviteit van Unit4 Wholesale belangrijk voor succes

Het succes van deze implementaties wordt mede ondersteund door de continue productontwikkelingen van Unit4 op het gebied van REST API’s. Er zijn de laatste tijd flinke stappen gemaakt en er is een constante stroom van uitbreidingen en verbeteringen met elke nieuwe fixrelease.

De e-commerce integraties hebben we, met de uitzondering van enkele meer statische en periodieke data-uitwisselingen, kunnen realiseren met de moderne REST-API-technologie van Unit4.

CloudSuite e-commerce

Naast deze Magento 2 integraties zijn er ook eerdere successen geboekt met het CloudSuite e-commerce platform voor groothandelsorganisaties Folat en Drabbe. Deze nieuwe webshops zijn eind 2019 live gegaan. En samen met CloudSuite en een groothandelsklant zijn we ook gestart met een derde CloudSuite integratie, die over enkele maanden het levenslicht gaat zien.

Neem nog eens een kijkje

De twee Magento 2 e-commerce omgevingen:

https://webshop.tersteege.com/

Ter Steege

https://rivieramaison.com/

De twee CloudSuite e-commerce omgevingen:

https://www.drabbe.nl/

https://www.folat.eu/nl_NL/

Reacties

Login of registreer om te reageren