Overslaan en naar de inhoud gaan

Groothandels willen zich naast hun kenmerkende handelsgeest en verkoopslagkracht steeds verder bekwamen in marketing. Met meer aandacht voor marketing komen ook de Engelse termen, moderne marketingmodellen en afkortingen de organisatie binnen waaien.

De hoogste tijd om belangrijke verkoop- en marketingontwikkelingen onder de loep te nemen, want goede marketingprogramma's worden belangrijk om de relatie met potentiële klanten in een zo vroeg mogelijk stadium op te bouwen. Lang voordat de verkoopafdeling er zicht op krijgt.

In dit blog meer over het SPANCO proces. Een systematisch en duidelijk verkoopproces dat helpt om beter te presteren en meer omzet te realiseren. Het ondersteunt salesmanagement en salesteams om hun verkoopdoelen te bereiken.

Wat is SPANCO?

SPANCO is kortweg een opeenvolging van stappen die moet worden gevolgd om verkoop te bereiken. Het verkoopproces is een systematische aanpak. SPANCO omvat een reeks stappen die een verkoopteam in staat stelt om meer deals te sluiten, marges te vergroten en meer verkopen via een pijplijn (van contacten) te maken.

Hier volgt een korte uitleg van elke stap, zoals wij hem hanteren in ons eigen salesmanagement:

S – Suspect

Er is een kans dat een bedrijf geïnteresseerd is in je diensten en je hebt minimaal een telefoonnummer of e-mailadres van een contactpersoon.

P – Prospect

Je hebt aanwijzingen dat de lead concreet is. Dat kan zijn door een telefonische uitvraag, maar ook door bijvoorbeeld een op de site ingevuld conversiedoel.

A – Approach

Er is een afspraak gepland of deze heeft plaatsgevonden. In de afspraak wordt de behoefte blootgelegd en worden budget, timing, concurrentie, etcetera in kaart gebracht. Ook is het belangrijk om te weten wie de beslissers zijn en wie invloed heeft op de beslissing.

N – Negotiate

Als er concrete behoefte is kun je een eerste offerte opstellen en aanbieden. Deze wordt natuurlijk besproken en waar nodig worden onderhandelingen gevoerd.

C – Close

Na de toezegging moeten commerciele en administratieve afspraken geformaliseerd worden. Denk aan het verkrijgen van de werkelijke handtekening (mag ook digitaal) en bijvoorbeeld een opdrachtnummer.

O – Order

De dienstverlening kan starten en facturen kunnen worden verstuurd. Hier begint eigenlijk alweer een nieuw salesproces: zorg goed voor je klant en je krijgt kansen voor cross en upsell.

Doelen en resultaten

Het SPANCO proces kun je goed faciliteren in een CRM of lead nurturing systeem, zoals bijvoorbeeld het gebruiksvriendelijke Pipedrive. Door de leads goed te volgen, kun je snel inzichtelijk maken welke stappen in je salesproces je kunt verbeteren. Dat kan op individueel niveau of als team (denk aan trainingen en samenwerkingen), maar bijvoorbeeld ook door je verkopers te ondersteunen met slimme online marketing.

Pas SPACO direct toe voor jouw eigen groei

Om jouw marketing- en salesteam te helpen een geweldig effectief marketing en salesproces op te zetten, hebben wij een gratis SPANCO-template opgezet. Download de template, vul hem samen met je team in en motiveer iedereen om te gaan voor hun doelen!

Reacties

Login of registreer om te reageren