Overslaan en naar de inhoud gaan

Online verkopen en digitalisatie zorgen voor een versnelling in de keten. Het zorgt voor een toename in kleinere zendingen en dropshipments en vraagt om invulling van de steeds ruimere keuzemogelijkheden in verzendwijze en -momenten. Groothandels moeten zich daarop aanpassen en goed inspelen op de behoefte van personalisatie in de verzendlogistiek.​​

Situatieschets

Groothandels kunnen zich richting de klant, en de klant van de klant, onderscheiden door slim in te spelen op persoonlijke behoefte en wensen in verzendlogistiek. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Uitgebreide informatievoorziening bij de verzending zodat de klant (van de klant) optimaal geïnformeerd wordt;
  • Inspelen op de gewenste aanlevertijden van klanten zodat er beter aangesloten wordt op hun logistieke planning en proces;
  • Rekeninghouden met openings- en aanrijdtijden in winkelstraten en industrieterreinen.

Versluis paint & non-paint B.V. uit Barendrecht ziet in deze groeiende behoefte aansluiting met hun strategie: ‘gemak bieden in een efficiënt bestel- en leveringsproces’, en ging op zoek naar een oplossing om deze toegevoegde waarden te kunnen bieden.

Versluis paint & non-paint

Versluis paint & non-paint B.V. is een groothandel in schildersmaterialen, -gereedschappen en aanverwanten producten, en levert zowel aan de retail als de professional.

Versluis heeft een goede en langdurige relatie met al meer dan duizend klanten en talloze leveranciers van paint en non-paintproducten. Met vijfentwintig toegewijde medewerkers worden klanten met snelle leveringen uit een grote voorraad bediend. Versluis wil samen met de klanten zorgen voor omzetsnelheid waarop de klanten goede marges kunnen realiseren.

Versluis maakt o.a. gebruik van de volgende bedrijfsapplicaties:

  • Unit4 Wholesale (ERP)
  • Actemium Advanced LES (WMS)
  • Transsmart (verzendsoftware/platform)

Uitdaging

De belangrijkste uitdaging in de personalisatie van de verzendlogistiek is een oplossing realiseren zonder maatwerk. De vraag is dan: hoe verkrijg je zo flexibel mogelijk de extra informatievelden in het proces en het databericht tussen Unit4 (ERP) - Actemium (WMS) - Transmart (verzendsoftware) zodat je zendingen kunt afstemmen op de persoonlijke behoefte en wensen?

Oplossing

Het proces start in de ERP-oplossing van Unit4 met een verwerkte verkooporder. De magazijnbon die daaruit voortkomt wordt met het standaard exportprofiel vanuit Unit4 Wholesale geëxporteerd. Deze magazijnbon wordt opgepakt en verwerkt als een pickopdracht in de Advanced LES WMS-oplossing van Actemium. Vervolgens is er in Advanced LES een verpakkingsmogelijkheid gemaakt die communiceert met het Transsmart platform om de zending bij de geselecteerde vervoerder(s) aan te melden.

Voor deze laatste stap is nu aanvullende (verzend)informatie nodig. Met behulp van het Dovetail integratieplatform wordt het magazijnbonbericht uit het ERP verrijkt via de REST-API Verkoop naar vastgelegde informatie in Unit4 Whosale. De extra opgehaalde informatie wordt toegevoegd aan het magazijnbonbericht. Het verrijkte magazijnbonbericht wordt vervolgens getransporteerd naar Advanced LES.

De aanvullingen in het magazijnbonbericht bestaat uit de volgende informatie:

  • Verzendwijze
  • Vervoerder
  • Afwijkende naam afleveren
  • Tijd leveren van
  • Tijd leveren tot
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres voor Track and Trace

De ‘Tijd leveren van’ en ‘Tijd leveren tot’ wordt bepaald op basis van de dag van de afleverdatum in de verkooporder. Indien de afleverdatum op bijvoorbeeld woensdag staat dan worden de levertijden (‘Tijd leveren van’ en ‘Tijd leveren tot’) opgehaald en meegestuurd die vastgelegd zijn voor woensdag.

Samenwerking met meerdere partijen

Uiteindelijk kun je een oplossing die verschillende applicaties raakt niet alleen realiseren. Daar is een bepaalde mate van regie en samenwerking nodig. Deze oplossing is dan ook in een goede samenwerking met meerdere partijen gerealiseerd. De betrokken partijen zijn:

  • Jacoline van Sliedregt van Versluis
  • Mark Leuvenink engineer bij Actemium
  • Iris van Hout consultant/projectmanager bij Transsmart
  • Edwin Nijssen integratie specialist bij Wholesale Consulting 
  • En Ben Fousert adviseur/consultant bij Wholesale Consulting

Wat gaat nog komen

Eén van de volgende wensen is het bepalen van de juiste vervoerder op basis van bijvoorbeeld de lengte van een artikel. Op dat moment wordt op de magazijnbon altijd de vervoerder meegeven die hiervoor geselecteerd is.

Nieuwe wensen en inzichten zijn met dit concept flexibel toe te voegen. Extra informatie kan relatief snel toegevoegd worden, aan in dit geval het magazijnbonbericht. Daarmee fungeert het Dovetail integratieplatform als cement tussen de systemen en zorgt dat binnen het proces de juiste data van de ene naar de andere applicatie wordt getransporteerd.

Geïnteresseerd in deze oplossingsrichting?

Neem gerust contact op met Ben Fousert, bereik via [email protected] of +31 (0)6 51420684.

Reacties

Login of registreer om te reageren