Overslaan en naar de inhoud gaan
Data delen met partners is voor merken en groothandels vaak een grote uitdaging. De juiste data moet in het juiste format, op de juiste manier met de juiste partijen gedeeld worden. Dit moet regelmatig gebeuren en er moet bijgehouden worden wie, wanneer, welke data ontvangen heeft. Een monsterklus, zou je zeggen.

In de praktijk is het ook vaak een monsterklus. Dit betekent namelijk dat een medewerker continu (Excel) bestanden bijhoudt en data uit verschillende systemen overneemt. Maar hoe secuur de medewerker ook is, met mensenwerk zal er zal altijd wel een foutje insluipen.

En omdat het werk zo omvangrijk is, ontvangen partners de data slechts op periodieke basis. Het gevolg? Partners, zoals de retailers die jouw producten moeten verkopen, verkopen op basis van verouderde data. Bijvoorbeeld met prijzen die niet meer actueel zijn of verouderde voorraadinformatie.

Dat wil je niet. En kan ook nooit de bedoeling zijn geweest. Gelukkig is het delen van data vandaag de dag eenvoudiger dan je denkt.

De behoeftes en dilemma's met data 

De e-commerce branche heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Hiermee is het belang van het delen en ontvangen van de juiste data enorm toegenomen. Voor retailers en dropshippers is het bijvoorbeeld erg belangrijk om te weten hoeveel producten jouw groothandel of merk op voorraad heeft, zodat zij geen ‘nee’ hoeven te verkopen.

Ook is het belangrijk om snel prijzen aan te kunnen passen, bijvoorbeeld als de kosten van grondstoffen voor een deel van jouw producten ineens enorm toenemen. Dit wil je snel kunnen doorberekenen in de (advies) verkoopprijs, die de reseller dan wél moet ontvangen!

Daarnaast verkoop je niet aan elke partij tegen dezelfde condities. Je moet dus elke partner van specifieke data voorzien én bijhouden welke data je met wie gedeeld hebt en wanneer. En soms, als een partnerschap stopt, dan wil je geen (concurrentiegevoelige) data meer met die partij delen. Dan moet je goed bewaken dat zij deze data niet meer ergens van een ftp server kunnen plukken.

Voorzie elke partij efficiënt van de juiste data

Gelukkig is er een manier om het overzicht te behouden, zonder dat je uren kwijt bent met het inventariseren van je data of dure developers aan het werk zet.

Met de EffectConnect Feed Manager zorg je voor accurate en up-to-date unieke data feeds. Deze maak je binnen het platform eenmalig en eenvoudig in het door de partner gewenste format. Vervolgens deel je de specifiek geselecteerde data met specifieke partijen. Geheel automatisch en continu, zonder dat je er nog omkijken naar hebt.

Je kunt de data delen met retailers of dropshipment partijen. Of, als je ook zelf via een webshop aan consumenten verkoopt, kun je productdata delen met vergelijkingssites en/of affiliate kanalen, die je helpen traffic naar je eigen website te halen.

Tijdens speciale periodes (zoals Sale of Black Friday) wanneer je speciale actieprijzen hanteert, selecteer je eenvoudig de producten waarop je korting wilt toepassen. Via de Feed Manager maak je hier een feed van die je vervolgens naar je affiliates stuurt. Zonder dat het je uren werk kost. En wil je een bepaalde partij uitsluiten van ontvangst van de data? Dan kan dat door die partij eenvoudig als ontvanger uit te schakelen.

Ook intern altijd de juiste data

Als merk of groothandel zijn er ook binnen je organisatie meerdere mensen betrokken bij de verkoop van je producten. Ook zij hebben specifieke data nodig om hun werk te kunnen doen, zoals bijvoorbeeld het maken van analyses. Ook deze data kun je continu en geautomatiseerd met hen delen.

Feed management helpt je zo om veel tijd te besparen bij het verzamelen, sorteren en delen van de juiste data. Dit doe je foutloos en geautomatiseerd, in het juiste format, op de juiste manier, met de juiste partijen. Zodat de partners die jouw producten verkopen, dit nooit meer op basis van verouderde data kunnen doen.

Meer weten over de EffectConnect Feed Manager?

Neem vandaag nog contact op met EffectConnect zodat we met jouw dilemma's mee kunnen denken en samen een oplossing kunnen realiseren.

Reacties

Login of registreer om te reageren