Overslaan en naar de inhoud gaan

Het onderwerp datagedreven ondernemen is populair. Er wordt veel over gezegd en geschreven. Voor velen blijft het echter lastig om in een berg van data verhelderende inzichten en ideeën te verkrijgen; 'als je nog niet weet wat je kan vinden, wordt het lastig zoeken'.

In het tweede deel van onze blogserie, waarin we telkens een onderdeel van de Wholesale Analytics Cloud (WAC) oplossing uitlichten op een specifiek groothandelsproces en vertalen naar waarde voor de onderneming, zoomen we deze keer in op het verkrijgen van inzicht in retouren en credits, want ......

Retouren en credits zijn 'margekillers'

Retouren en crediteringen werken kostenverhogend en hebben uiteindelijk ook geen positief effect op de klanttevredenheid. Producten en debiteuren met een hoog retourpercentage zorgen onder aan de streep voor een lager resultaat. U zou het liefst retouren en crediteringen helemaal uitbannen, maar dat is een utopie. Inzicht verkrijgen in welke producten, klanten of verkoopkanalen zorgen voor hoge retourkosten en wat de rede daarvan is, kan u helpen tijdig in te springen en zo hoge kosten te voorkomen.

Met het dashboard ‘Retour’ (onderdeel van de Analytics verkoop App) krijgt u inzicht in retourpercentages per klant(groep), product(groep) en/of ordersoort, waarmee u kunt zien hoe het retourbedrag zich verhoudt ten opzichte van de omzet.

Kans op meer retouren bij groei in online verkoop

We zien in de groothandel een verschuiving plaatsvinden in de verschillende verkoopkanalen. Online verkoop en EDI zijn aan de orde van de dag. In enkele branches zien we hiermee ook het retourpercentage toenemen. Indien u hier goed inzicht in heeft, kunt u wellicht overwegen iets aan de brutomarge te doen om tegemoet te komen aan de kosten die deze retourstroom met zich meebrengt.

Naast inspringen op de marge als de retourkosten oplopen, kunt u ook tijdig inspringen op toekomstige uitleveringen. Stel u ziet dat het retourpercentage op een bepaald product of debiteur oplopen en u ziet tevens dat er een flinke orderportefeuille is op deze selectie. Er is dus wellicht iets aan de hand met het product dat u levert of met de debiteur waaraan u levert. Tijd om actie te ondernemen op de orderportefeuille om toekomstige retouren/crediteringen te voorkomen.

Inzicht in retouren ook zonder retourmodule van Unit4

Wholesale Analytics Cloud geeft u inzicht in retouren, ongeacht of u gebruik maakt van de retourenmodule in Unit4 Wholesale (UW). Maakt u geen gebruik van de retourenmodule, dan worden op het retouren dashboard alle negatieve orderregels getoond. Inzicht in de retourrede krijgt u dan niet, omdat dat niet is vastgelegd in UW. U hebt wel inzicht in de credits per ordersoort.

Werkt u wel met de retourmodule in UW, dan heeft u zowel inzicht in de credits als in de retourrede en eventuele vervolgacties.

Van een 'margekiller' naar een 'winstbooster'

Met inzicht waar de werkelijke pijn zit bij retouren kun je de onzichtbare kosten die hiermee dagelijks gemaakt worden, en vaak pas veel later in je nettoresultaat naar voren komen, direct ontdekken. Je kunt anticiperen om deze 'margekillers' om te zetten naar winstmaximalisatie en meer tevreden klanten.

Wholesale Analytics Cloud

Groothandels zijn gewend geraakt intensief te werken met rapporten en lijsten op papier en in Excel. Dit geeft een goed zicht op wat er gebeurd is. Een blik in de achteruitkijkspiegel. De behoefte gaat alleen steeds verder, je wilt vanuit meerdere dimensies verder doorkijken naar onderliggende informatie en zo antwoorden krijgen op vragen die ontstaan uit de eerdere inzichten. Hierdoor ga je naast achteruitkijken vooral ook vooruitdenken en anticiperen op de kansen die de berg aan data je geeft.

Je hebt dan wel nieuw gereedschap nodig dat verder gaat dan een statisch rapport of een Excel draaitabel. Met Wholesale Analytics Cloud hebben we een-alles-in-één data-analyse applicatie ontwikkelt die geleverd wordt met een bestaand datamodel en connectie op Unit4 Wholesale ERP. We hebben met Qlik Sense al verschillende dashboards gebouwd op het gebied van: verkoop, inkoop, logistiek en financieel. Je kunt relatief snel en tegen lage kosten starten met een robuuste en moderne BI-oplossing met bijvoorbeeld één gebruiker.

Geïnteresseerd in wat we beschikbaar hebben, stuur ons dan een kort bericht.

In een praktische demonstratiesessie van 1 tot 2 uur kunnen we een heldere schets maken wat we met deze analyse gereedschappen en dynamische dashboards kunnen realiseren, ook als je al gebruik maakt van andere rapportagemogelijkheden.

Reacties

Login of registreer om te reageren