Overslaan en naar de inhoud gaan

Het onderwerp datagedreven ondernemen is populair. Er wordt veel over gezegd en geschreven. Voor velen blijft het echter lastig om in een berg van data verhelderende inzichten en ideeën te verkrijgen; 'als je nog niet weet wat je kan vinden, wordt het lastig zoeken'. 

Dit is het eerste deel van een blogserie waarin we telkens een onderdeel van de Wholesale Analytics Cloud (WAC) oplossing uitlichten op een specifiek groothandelsproces en vertalen naar waarde voor de onderneming.

We starten met een voorbeeld in de traditionele sturing op omzet- en winstgroei.

Sturen op groei in omzet en winst

In plaats van intensief te kijken naar top-down lijsten met de stijgers en de dalers wil je bij het sturen op omzet- en winstgroei vooral inzicht krijgen in de verbanden en inzoomen waar de risico's liggen en leren waarom bepaalde klanten groeien.

Neem bijvoorbeeld het fenomeen van prijsschommelingen/-wijzigingen. Wat is het effect hiervan op de omzet en marge. Welke klanten leveren nu in op marge en ook op omzet, en welke klanten hebben juist niet ingeleverd op de marge en genereren daarnaast ook meer omzet?

Daarvoor hebben we het dashboard waar de marge- en omzetdelta wordt afgezet t.o.v. het jaar ervoor. We hebben hierbij de mogelijkheid om de omzet/winst 'Year To Date' (YTD) niet alleen af zetten t.o.v. totalen van vorig jaar, wat veelal het geval is bij standaard rapportage. We kunnen met WAC de omzet/winst YTD afzetten tegen omzet/winst vorig jaar YTD en ook de prognoses YTD. Dit geeft een reëler beeld omdat je data uit verschillende jaren tot en met dezelfde werkdag met elkaar vergelijkt. Daarnaast kunnen we het verkregen overzicht naar wens filteren op verschillende dimensies zoals: vertegenwoordiger, debiteur, regio en verkoopkanaal.

Spreidingsplot met risicogebied

We hebben veel van onze dashboards in WAC uitgerust met een spreidingsplot die omvangrijke onderliggende data over een X- en Y-as uitsmeert. Bijvoorbeeld op de X-as de omzet stijging/daling en op de Y-as de marge stijging/daling. Dit geeft een overzicht met 4 kwadranten:

Linksboven - Winstmarge stijging en omzet daling
Linksonder - Winstmarge daling en omzet daling
Rechtsboven - Winstmarge stijging en omzet stijging
Rechtsonder - Winstmarge daling en omzet stijging

In dit geval is elk bolletje een klant.

Het kwadrant linksonder is het risicogebied, terwijl het kwadrant rechtsboven bijna te mooi is om waar te zijn. In het dashboard kun je nu het kwadrant gemakkelijk selecteren om door te drillen naar de onderliggende data; welke klanten zijn dit, binnen welke product(groepen) en welke regio's, etc.?

Hierboven zijn alle klanten geselecteerd waarbij de winstmarge is gedaald en de omzet ook is afgenomen t.o.v. een vorige periode.

De kracht van de oplossing is dat de gemaakte selectie meegenomen kan worden naar andere dashboards. In dit geval kun je de selectie van het risicogebied meenemen naar bijvoorbeeld een overzicht van de orderportefeuille (wat gaan we nog leveren?) of het retourenoverzicht (wat heeft voor extra kosten gezorgd en is teruggekomen?). Doordat de data in WAC op orderregelniveau is vastgelegd, kun je uiteindelijk doordrillen tot het diepste detail.

Verkoop kan gerichter actie ondernemen

In plaats van verkoopmedewerkers op pad te sturen met een lijst van dalers, maar te weinig ammunitie om een ommekeer te bewerkstelligen, kan verkoopmanagement en verkoopmedewerkers in de achterliggende data nu veel beter achterhalen wat de redenen zijn. 

De daling kan tot een specifieke groep artikelen te herleiden zijn of een verdere analyse laat zien dat het vooral incidentele bestellers zijn waar nu nog te weinig herhaalverkoop en cross-sell wordt gerealiseerd. Verkoop en marketing kunnen hiermee veel gerichter en persoonlijker actie nemen en het inhoudelijke gesprek voeren om de resultaten met deze klantengroep te verbeteren.

Wholesale Analytics Cloud

Groothandels zijn gewend geraakt intensief te werken met rapporten en lijsten op papier en in Excel. Dit geeft een goed zicht op wat er gebeurd is. Een blik in de achteruitkijkspiegel. De behoefte gaat alleen steeds verder, je wilt vanuit meerdere dimensies verder doorkijken naar onderliggende informatie en zo antwoorden krijgen op vragen die ontstaan uit de eerdere inzichten. Hierdoor ga je naast achteruitkijken vooral ook vooruitdenken en anticiperen op de kansen die de berg aan data je geeft.

Je hebt dan wel nieuw gereedschap nodig dat verder gaat dan een statisch rapport of een Excel draaitabel. Met Wholesale Analytics Cloud hebben we een-alles-in-één data-analyse applicatie ontwikkelt die geleverd wordt met een bestaand datamodel en connectie op Unit4 Wholesale ERP. We hebben met Qlik Sense al verschillende dashboards gebouwd op het gebied van: verkoop, inkoop, logistiek en financieel. Je kunt relatief snel en tegen lage kosten starten met een robuuste en moderne BI-oplossing met bijvoorbeeld één gebruiker.

Geïnteresseerd in wat we beschikbaar hebben, stuur ons dan een kort bericht.

In een praktische demonstratiesessie van 1 tot 2 uur kunnen we een heldere schets maken wat we met deze analyse gereedschappen en dynamische dashboards kunnen realiseren, ook als je al gebruik maakt van andere rapportagemogelijkheden.

Reacties

Login of registreer om te reageren