Overslaan en naar de inhoud gaan
We horen je al denken: “Is SEO voor e-commerce iets anders dan SEO in het algemeen?”. Nee hoor, het is precies hetzelfde! Maar in e-commerce kun je wel specifiek op een aantal punten winst behalen. In deze blog leggen we uit wat SEO is en delen geven we praktische tips om je webshop te optimaliseren voor zoekmachines.

Wat is SEO voor e-commerce?

SEO (Search Engine Optimization) is een belangrijk proces voor het optimaliseren van je e-commerce omgeving. Op een doelgerichte manier genereer je hiermee organisch verkeer naar je webshop door hoge zoekposities te scoren op Google en andere zoekmachines (Bing). Het biedt je organisatie een waardevolle bron voor traffic, die nog al te vaak wordt genegeerd. 


Specifiek voor e-commerce websites is het essentieel dat jouw productpagina’s bovenaan de zoekresultaten verschijnen om zo gekwalificeerde bezoekers naar je webshop te leiden, met als resultaat meer aankopen. Dit betekent dat wanneer een potentiële klant jouw type producten zoekt (bijvoorbeeld een leren hoekbank), je doel is dat jouw webshop bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnt.

Waarom is SEO belangrijk voor e-commerce?

Goed gevonden worden met je webshop wil iedereen en daarom krijgt het vaak hoge prioriteit. Met betaald zoekverkeer kun je bovenaan in de zoekresultaten komen, maar de kosten om daar te blijven op lange termijn zijn wellicht niet rendabel genoeg. Je moet dus tijd en geld investeren in goede SEO.


In markten of niches waar sterke concurrentie heerst kan het betalen voor websitebezoekers tot vele euro’s per klik oplopen. Of je moet meer zichtbare advertentieruimtes kopen. Met het effectief inzetten van SEO voor je B2B e-commerce platform ben je minder afhankelijk van dit verkeer. Elke optie heeft zijn eigen voordelen, maar als we kijken naar de lange termijn dan is organisch zoekverkeer het meest effectief om nieuwe klanten te werven. Uit onderzoek is ook gebleken dat organisch zoekverkeer het grootste aandeel heeft in het behalen van meer omzet.

Hoe maak je jouw webshop SEO proof?
Meta title & description

Het doel van een zoekmachine is om voor de bezoeker relevante content aan te bieden dat past bij de ingetypte zoekopdracht. De meta title en meta description helpen de zoekmachine in het kort “uit te leggen” waar de pagina over gaat.

Om ervoor te zorgen dat alle aangeboden producten goed vindbaar te maken, is het daarom belangrijk om de meta title en description altijd in te vullen. Best practice hierin is om de meta title maximaal 60 tekens lang te maken en de meta description ongeveer 160 tekens.

Productafbeeldingen met alt-tekst

Afbeeldingen spreken het meest tot de verbeelding, dus wees hier niet te zuinig mee. Door alle afbeeldingen een alt-tekst (alternatieve tekst) mee te geven, vertel je eigenlijk aan zoekmachines wat er op de afbeelding staat en kan de afbeelding getoond worden zodra het matcht met een zoekopdracht die erbij past. 

Gedetailleerde productomschrijving

Je doel is om de producten die je aanbiedt te laten verschijnen als resultaat voor de juiste zoekopdrachten. Dit lukt alleen wanneer de productbeschrijving goed uitlegt wat het product inhoudt, welke eigenschappen het heeft en mogelijk ook welk probleem het oplost. Een zoekproces begint vaak bij een probleem waarvan niet altijd meteen duidelijk is welk product het probleem oplost. Houd hier dus rekening mee.

Beschrijvende URL

Vaak genereert een e-commerce platform automatisch een URL voor nieuwe (product)pagina’s. Wanneer deze URL geen producttitel bevat, maar bijvoorbeeld alleen een product- of pagina ID, is het voor een zoekmachine niet af te leiden waar de pagina over gaat. Ook is het voor een bezoeker fijn als de URL beschrijft wat hij / zij kan verwachten na het doorklikken. Het is daarom zeer waardevol de URLs van je webshop te optimaliseren.

Zoekwoord consistent doorvoeren

Om een website SEO proof te maken, begin je vaak met een zoekwoordonderzoek. Zoekwoorden zijn woorden die bezoekers invoeren in een zoekmachine. Wij merken nog steeds dat het gebruik van zoekwoorden beloond wordt.

Bepaal van te voren voor welk(e) zoekwoord(en) je een pagina wilt optimaliseren. Best practice is om het zoekwoord in de meta title, meta description, URL, H1, afbeelding alt-tekst en eerste alinea van de pagina op te nemen.

Actuele en volledige bestelinfo

Misschien herken je de frustratie wel. Je vult een zoekopdracht voor een bepaald product en klikt door op het resultaat waarvan je ziet dat de webshop het product op voorraad heeft. Vervolgens land je op de productpagina en staat er “Niet op voorraad”. Dat is een slechte eerste indruk, het levert irritatie op en er is een grote kans dat de bezoeker niet meer bij je terugkomt. Wees daarom transparant en biedt actuele informatie over voorraad, prijs, levertijd en of de prijs inclusief of exclusief BTW is. Om deze informatie in Google actueel te tonen, gebruik je Google Merchant Center.

Ratings / reviews

Ratings en reviews spelen een grote rol in het oriëntatieproces van de buyer’s journey (klantreis van oriëntatie tot en met aankoop en daarna). Daarnaast dragen hoge ratings bij aan een hogere ranking van deze productpagina’s en/of jouw webshop in de zoekresultaten. Vraag daarom actief naar reviews over het geleverde product en de webshop.

Val op in Google door structured data

Klik jij ook vaak als eerste op een rich result wanneer je nog volop in je zoekproces zit op Google? Misschien doe je het onbewust, maar deze rich results vallen op, trekken je aandacht en genereren de meeste traffic. De implementatie is vrij eenvoudig en het is gratis! Lees meer over de mogelijkheden op de website van Google.

Google Analytics 4 property

Een aantal weken geleden lanceerde Google de grootste update ooit in Google Analytics: de Google Analytics 4 property. De nieuwe property zet de engagement van de bezoeker centraal. Je krijgt één klantbeeld over verschillende kanalen (website, app, webshop, etcetera) waardoor je een betere ROI uit je marketing kunt halen. Heel waardevol dus!

Op dit moment bestaan de Universal Analytics en Google Analytics 4 properties nog naast elkaar, maar Google heeft wel aangekondigd alleen nog verder te ontwikkelen op de Google Analytics 4 property. 

Reacties

Login of registreer om te reageren