Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is de impact voor de handel als je concurrenten artikeldata wel gemakkelijk ter beschikking stellen aan belangrijke verkoopkanalen?

We merken dat dit binnen groothandels een vraag is die steeds urgenter wordt om te beantwoorden. Het is in ieder geval een vraagstuk waar we de laatste weken voor een relatie concreet mee aan de slag zijn gegaan. Met als resultaat, zoals wij het noemen: een channelfeed. In gewoon Nederlands, een constante artikeldatastroom naar belangrijke klanten en verkoopkanalen.

Artikeldata is een marketinginstrument

Naast je eigen webshop wordt het voor je afnemers ook steeds belangrijker om volledige artikeldata te bezitten. Voor afnemers, zoals retailers van consumentgerelateerde producten, is het belangrijk om op het web gevonden te worden en bovenal het online verkoopproces zo goed mogelijk te ondersteunen. Je hebt daarvoor rijke artikeldata nodig om consumenten te informeren en te verleiden tot een koop.

Maar het geldt ook steeds meer voor groothandels en afnemers die in de bouw-, industrie- of installatiesector opereren. Deze ketens hebben met de komst van verschillende datapools en initiatieven zoals TradeCloud en BIM (Bouw Informatie Management) de uitdaging deze handelsplatformen en applicaties met de juiste artikeldata te voeden. Anders ben je gewoonweg niet in business, en vooral niet zichtbaar in het ontwikkelingsproces bij engineers, constructeurs en architecten als ook in sourcingsprocessen die daarna plaatsvindt op basis van keurmerken, specificaties en kwaliteiten.

De beschikbaarheid van artikeldata is daarmee een belangrijk marketinginstrument geworden, de 'P' van Plaats is namelijk veranderd van alleen een fysieke plek naar een virtuele plaats in de digitale winkelstraat of op een platform waar de sector samenwerkt.

Channelfeed

Met dit in het achterhoofd zijn we voor één van onze relaties aan de slag gegaan om met behulp van het Dovetail Integratieplatform een constante artikeldatastroom naar belangrijke klanten en marktportalen te realiseren.

De channelfeed omhelst een export van artikeldata uit het Product Informatie Management (PIM)-systeem. In dit geval een PIM-systeem van Beeyond. Het integratieplatform zorgt vervolgens dat deze artikeldata wordt verrijkt met debiteurgebonden berekende netto prijzen en beschikbare voorraad uit Agresso Wholesale ERP. De gegevens uit beide systemen worden in een artikelbericht samengebracht en automatisch verstuurd naar het desbetreffende kanaal.

Dit alles op een dusdanige wijze dat flexibiliteit is ingebouwd om eventueel een tweede channelfeed op te zetten. Deze feed kan opgezet worden met andere inhoud zoals de debiteurgebonden nettoprijs, als ook de mogelijkheid andere kolomnamen en volgorde te hanteren. Het is tevens mogelijk om het formaat waarin het kan worden aangeleverd, zoals CSV of XML, af te stemmen op de wens van de afnemer.

Je kan met een generieke oplossing verder groeien door steeds meer verkoopkanalen te voeden, en afnemers te voorzien van artikeldata op een wijze en in een opmaak zoals zij dit wensen.

In productie

Ondertussen is de oplossing in productie genomen en wordt er gewerkt aan het uitbreiden van aanvullende artikeldatastromen.

De channelfeed zorgt dat artikeldata -verspreidt aanwezig in de verschillende systemen- wordt omgezet naar een marketinginstrument die zeer snel waarde kan toevoegen.

Reacties

Login of registreer om te reageren