Overslaan en naar de inhoud gaan

Je hebt ambitie om te groeien als webshop, maar de mogelijkheden in Nederland zijn ondertussen wel benut. Misschien heb je dan weleens nagedacht over het verkopen van jouw producten over de landsgrens. Cross-border e-commerce brengt nieuwe kansen. Maar hoe pak je de uitrol naar het buitenland nou stapsgewijs aan? In deze blog behandelen we de voordelen en bereiden we je voor op internationale groei door middel van 7 praktische tips.

De voordelen en uitdagingen van cross-border selling 

Online winkelen is een enorme wereldwijde industrie met veel groeikansen. Door naar het buitenland uit te breiden, kun je jouw potentiële klantenkring namelijk aanzienlijk vergroten. Ook spreid je risico’s, omdat je minder afhankelijk bent van één markt. Een inspirerend voorbeeld van deze strategie is Coolblue, dat oorspronkelijk ontstond in Nederland en vervolgens snel en succesvol uitbreidde naar België en Duitsland, waarbij ze hun voorsprong op concurrenten slim wisten te benutten.

Maar ondanks al die mogelijkheden kan het spannend zijn om je producten in andere landen te verkopen. Elke markt heeft namelijk zijn eigen specifieke kenmerken waar je rekening mee moet houden. En dat kan voor veel ondernemers een grote uitdaging zijn, vooral als ze niet weten waar ze moeten beginnen. Het is daarom belangrijk om je goed voor te bereiden voor je begint.
 


 

Zo ben je goed voorbereid op cross-border e-commerce 

Het is ten eerste belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf klaar is voor internationale uitbreiding. Beoordeel daarom of je voldoet aan de nodige middelen, medewerkers en logistieke infrastructuur (zoals bijvoorbeeld snelle leveranciers). Het is slim om te investeren in een e-commerce platform dat kan worden aangepast aan de behoeften van internationale klanten, zoals lokale btw-tarieven en valuta’s. Ook is het raadzaam te zorgen voor een geavanceerd ERP-systeem dat geschikt is voor internationale activiteiten.

Stel duidelijke doelen op voor jouw internationale uitbreiding en ontwikkel een strategie die past bij de doelmarkt. Identificeer bijvoorbeeld de behoeften, uitdagingen en trends van potentiële klanten. En verzamel informatie over de concurrentie, potentiële partners en de regelgeving in de doelmarkt.

Daarna kan je beginnen aan een marktanalyse. Onderzoek potentiële buitenlandse markten, identificeer groeikansen en analyseer de lokale zakelijke gewoontes, culturele nuances en wettelijke vereisten. Ga goed voorbereid aan de slag!

 

7 praktische tips: stapsgewijs uitbreiden over de grens

 

1. Let op de cultuur en gebruiken van jouw nieuwe doelgroep

Door rekening te houden met de lokale context, kun je jouw merk relevanter maken en beter laten aansluiten op de behoeften van je klanten. Het is goed om je te verdiepen in de lokale waarden, tradities en taalgebruik. Dit draagt bij aan een goede relatie met je doelmarkt. Pas daarom je marketingboodschappen, promoties en klantcommunicatie aan op de lokale cultuur en gewoonten. Hiermee kun je een sterke band opbouwen met potentiële klanten in verschillende markten.

💡Met de Country Comparison tool kan je op basis van zes waardedimensies landen met elkaar vergelijken. Hiermee heb je een mooi eerste inzicht in cultuurverschillen.

2. Lokaliseer jouw website en content  

Om aan de verwachtingen van de internationale markt te voldoen, is het van belang om alle content te vertalen. Zorg daarom dat jouw productbeschrijvingen, betalingsinformatie en klantenservice beschikbaar zijn in de talen waarin je opereert. Wanneer je producten verkoopt in het buitenland is het ook van belang om goed te kijken naar de juiste valuta’s en BTW-tarieven. 

Denk daarnaast na over de domeinen. Gebruik je .com en zorg je voor lokale vertalingen, zodat je de SEO reputatie van je website kan behouden? Of ga je voor een lokaal domein, dat bij je nieuwe doelgroep misschien meer vertrouwen geeft, maar wel weer een goede vindbaarheid moet opbouwen in de zoekmachines? 

3. Onderzoek en implementeer de juiste betalingsopties 

Veel landen gebruiken creditcards en PayPal in plaats van iDEAL. Het is belangrijk om de betalingsmethoden die onder jouw doelgroep populair zijn te onderzoeken en implementeren. Een lokaal bekende betalingsmethode wekt vertrouwen en zo zorg je voor een soepele afhandeling van een bestelling. Hierdoor is de kans groter dat de klant graag nog eens bij je terugkomt. 

4. Zorg voor een logistiek efficiënte afhandeling 

Bij het opzetten van jouw logistieke afhandeling voor internationale e-commerce, is het essentieel om samen te werken met betrouwbare verzendpartijen. Kies partners met snelle levertijden, expertise in douaneformaliteiten voor internationale zendingen en een gemakkelijk retourproces. Deze belangrijke elementen zorgen voor tevreden klanten en een efficiënte logistieke operatie.

5. Maak gebruik van een marketplace voor dataverzameling

Een marketplace is een waardevol startpunt voordat je direct gaat verkopen. Je kunt namelijk op deze online platforms jouw producten of diensten aanbieden en tegelijkertijd verkennen welke producten en diensten populair zijn in de markt. Het is een strategische manier om inzicht te krijgen in de behoeften en voorkeuren van potentiële klanten voordat je zelf een eigen verkoopkanaal opzet.

6. Ontdek het gemak van multi-market functies 

Multi-market functies zijn een must voor bedrijven met een wereldwijde markt. Met deze functies beheer je meerdere winkels efficiënt vanuit één back-end, waardoor de administratieve last vermindert. Dit betekent dat je je bereik vergroot naar verschillende markten, zonder gedoe met het beheren van afzonderlijke systemen. Dat scheelt jou tijd!

Een ander belangrijk voordeel van werken vanuit één back-end is het snel kunnen openen van shops met een soortgelijke front-end. Door minimale aanpassingen in kleur en vorm, open je relatief snel een nieuwe webshop. Dit bespaart niet alleen tijd, maar stelt je ook in staat om consistent te zijn in look and feel van je merk, wat belangrijk is voor een samenhangende klantervaring.

7. Professionaliseer en zoek ondersteuning 

Voor een succesvolle uitbreiding naar cross-border e-commerce is professionalisering en het zoeken van externe ondersteuning een strategische stap. Schakel lokale of internationale experts in en benut hun waardevolle kennis en ervaring. Zij hebben immers al kennis van de markt, waardoor je die niet volledig zelf hoeft op te doen.

Maak gebruik van geavanceerde tools en technologieën om het beheer en de analyses van internationale verkoop te vereenvoudigen. Zo blijf je jouw cross-border verkoop verbeteren.

 

Met het toepassen van deze 7 tips ben je goed op weg om een succesvolle uitrol naar het buitenland te realiseren. Het is van groot belang om je nieuwe markt te onderzoeken en te leren kennen. Als jij begrijpt waar de behoeften liggen in de buitenlandse markt én daarop inspeelt, pluk je daar gegarandeerd de vruchten van. Succes!

Reacties

Login of registreer om te reageren